Alexander, operations manager bij Group-f: “Ik wou hiervoor gaan om zo mijn stempel te kunnen drukken op het bedrijf”
Alexander werkt sinds december 2021 als operations manager bij Group-f, een familiebedrijf gespecialiseerd in professionele schoonmaak. “Ik ben hier gestart als coach, maar al snel kwam de opportuniteit om me op te werken tot operations manager.” Hierbij is hij verantwoordelijk voor een vlekkeloos verloop van schoonmaakopdrachten bij Brusselse en Vlaams-Brabantse hotels.
Vertel eens Alexander: hoe en waarom ben je bij Group-f begonnen?
“Ik ben hiervoor actief geweest binnen verschillende sectoren. Zo ben ikzelf ook hoteldirecteur geweest, bijvoorbeeld. Via LinkedIn kwam ik terecht bij de vacature voor coach bij Group-f. Mijn sollicitatiegesprek was meteen rechtstreeks met Frank, de eigenaar. Dat was een goed gesprek, waarbij meteen duidelijk werd welke mogelijkheden er voor mij waren en wat ik kon betekenen voor het bedrijf. Daar wou ik voor gaan, om zo ook mijn stempel te kunnen drukken op Group-f. Want dit is een bedrijf dat in volle expansie zit en we hebben elkaar nodig om verder te kunnen bouwen.”
Momenteel werk je als operations manager, maar je hebt zelf ooit ook de rol van coach vervult. Waar zit precies het verschil?
“De coach vormt het eerste aanspreekpunt voor de klant en zijn/haar team. Dit betekent dat je ook verantwoordelijk bent voor bepaalde administratieve taken, zoals controle van loonverwerking, goedkeuring van vakantieaanvragen, evaluatiegesprekken met nieuwe werknemers en zorgen dat iedereen in de juiste kledij ten tonele verschijnt. Is er sprake van structurele pijnpunten? Dan verschijnt de operations manager om erop toe te zien dat deze zo snel mogelijk worden verholpen zodat de rentabiliteit en effectiviteit niet in het gedrang komt. Ikzelf ben dus het eerste aanspreekpunt voor de coach, indien er problemen zijn met klanten of personeel. Dan kijken we samen naar een oplossing. Ik krijg van de coach ook een bezoekrapport, waarin meegedeeld wordt wat hij/zij gezien heeft tijdens de controle. Zo behoud ik ook een overzicht.”
Over hoeveel hotels draag jij die verantwoordelijkheid?
“Ik heb momenteel zo’n 100 klanten. Dat is zeer veel (lacht), vandaar dat ik de ondersteuning van enkele coaches zeer goed kan gebruiken. Ik probeer een tweetal hotels per dag te bezoeken. Een coach heeft dan weer een portefeuille van ongeveer 15 hotels, wat neerkomt op zo’n 15 teams van 5 à 20 personen.”
Wat zoek je precies in die nieuwe coaches?
“Ik zoek echt een people manager, maar het belangrijkste is de mentaliteit. Ondanks dat je vrijheid hebt en je agenda zelf kan invullen na de inloopperiode, is het geen nine-to-five job. In het weekend of ’s avonds ben je niet werkzaam, maar ben je wel telefonisch beschikbaar indien er iets voorvalt. Je bent immers het eerste aanspreekpunt voor ons personeel, maar ook voor de klanten. Het zou kunnen dat je ’s avonds gebeld wordt met de boodschap dat er 20 kamers meer te poetsen zijn, dan moet je kunnen schakelen.
Het is trouwens een zeer platte structuur doordat het een familiaal bedrijf is. Dit maakt dat niet alles in regeltjes en procedures neergepend staat. Je krijgt de kans om zelf je eigen manier van werken en je eigen weg te creëren. Een persoonlijke invulling van de job, zeg maar.
Daarnaast zou het natuurlijk ideaal zijn, moest die persoon ervaring hebben in het leidinggevende. Liefst ook nog bij verschillende werven. Het is niet erg als je geen ervaring hebt in housekeeping of cleaning, maar dan is het beschikken over een helikopterview zéér belangrijk. Je focust je hier niet op één klant, maar behoudt een ruim overzicht van je portefeuille.”
Is er voor jou een opdracht of hotel dat eruit springt?
“We hebben vorige week een nieuwe klant opgestart, Steigenberger – aan de Louizalaan in Brussel, waar het vorige Conrad Brussels was. Toch wel een prestigieuze klant. We verzorgen naast de schoonmaak van de kamers, ook het personeel voor de vaat. Dat zorgt ervoor dat de planning natuurlijk net wat anders in elkaar zit en dat maakt het een heel uitdagend project!”
In contact komen met Group-f Cleaning
Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.