Overslaan en naar de inhoud gaan
Porsche Centre Paal

Thierry van Porsche Center Paal geeft zijn HR-tips prijs!

Een half jaar na onze eerste draaidag staan we weer op de stoep voor het Porsche Center in Paal. Makkelijk te spotten vanaf de E313, maar nog indrukwekkender als je er voor staat. We maakten opnieuw een afspraak met Thierry. Een luchtig babbeltje over zijn visie op het aantrekken van kandidaten en op welke manier zijn samenwerking met CaptainWork daartoe bijdraagt. Neem een koffietje en zet je er gezellig bij voor deze korte coffee talk. Of een theetje, tegenwoordig is dat ook best hip.

“Eind vorig jaar ben ik in zee gegaan met CaptainWork. Enerzijds was het uit nieuwsgierigheid, dat geef ik toe, om te zien wat zo’n nieuw concept zou geven. Anderzijds zag ik het als een interessant hulpmiddel om mijn werfreserve aan te dikken met kwalitatieve profielen”, begint Thierry. “Je moet wel weten dat we in een speciale situatie zitten bij Porsche. Ik krijg namelijk veel meer aanmeldingen dan dat ik plaats heb hier. Wekelijks verschijnen er 1 à 2 spontane cv’s in mijn mailbox, maar dit jaar werk ik samen met CaptainWork.

The Captains boden me aan om op een nieuwe manier potentiële kandidaten aan te trekken, maar voor mij is het echt om een werfreserve aan te leggen. Op die manier verspillen we geen tijd, moest er in de toekomst een plaatsje vrijkomen. Vandaar dat ik op voorhand al het kaf van het koren scheid en dat doe ik ook allemaal zelf. Al 30 jaar trouwens, wat maakt dat ik vrij snel een onderscheid kan maken tussen interessante kandidaten – wij werken op kwaliteit, niet kwantiteit.”

Do you have what it takes?

Dat onderscheid maken blijkt niet altijd evident te zijn, geeft hij toe. “Ik kan mij ook vergissen hè! Op basis van ervaring kan ik meestal al vrij vlug zeggen wie een potentiële kandidaat is en wie niet, maar er zijn altijd uitzonderingen. Als een mekanieker bijvoorbeeld wel de juiste studies heeft gevolgd, maar nog niet over voldoende ervaring beschikt, durf ik daar wel mee verdergaan op basis van motivatie en wil. Bij een verkoper ligt dat wat moeilijker. De meesten denken ‘ik ga efkes Porsche verkopen’, maar zo werkt het helemaal niet. Maar echt hélémáál niet (lacht).

We hebben een bepaald publiek dat veel verwacht en niet gemakkelijk is. Liefde voor het merk wil niet zeggen dat je het ook kan verkopen.” En daar is Thierry heel duidelijk in: “We hebben prachtige wagens, maar wat weinigen zich realiseren is dat je vaak achter de coulissen moet werken. Kortom, als ik kandidaten selecteer, dan baseer ik me vandaag op ervaring. Schoolverlaters neem ik ook aan, maar die selecteer ik zelf – zodat ik kan zien wat ze in hun mars hebben.”

Porsche Centre Paal - Thierry Brialmont

Bedrijven moeten zichzelf verkopen, niet de kandidaat

“Op dertig jaar tijd is de HR-scene enorm veranderd”, blikt Thierry terug. “Als iemand hier kwam solliciteren, moest de kandidaat zich verkopen aan ons – wat hij kon, waar hij naartoe wou, wat hij gedaan had… De dag van vandaag moet je de job en het bedrijf in the picture zetten en dat is precies wat CaptainWork doet. Want er is genoeg werk hoor, maar het aanbod is groter dan de vraag. Ik heb dan nog het geluk dat er boven mijn hoofd ‘Porsche’ hangt en dat er veel mensen bij ons willen komen werken. Onze naam roept al van alles op in een mens, maar desondanks moet ik nog steeds Porsche als brand, de job en de manier van werken etaleren. Ik moet mezelf meer verkopen dan vroeger.”

Opvolging en incentives zijn key

“Ik antwoord de kandidaten systematisch. Of ik nu 15 of 3 mails toegestuurd krijg, degene die ik weerhou laat ik weten dat ik hun cv goed ontvangen heb en dat ze weerhouden zijn voor de werfreserve. Ik leg hen ook het doel daarvan uit. Dan weten ze dat ik ze niet onmiddellijk uitnodig, maar dat ze in de reserve komen omdat ze voldoende ervaring of het juiste profiel hebben. Degene die niet in aanmerking komen bedank ik ook hard voor hun cv en de interesse die ze in ons hebben. Die opvolging vind ik heel belangrijk. Hoe zou je zelf zijn? Je moet altijd met de ander handelen zoals je graag zelf behandeld zou worden. Dus ik vind het een kleine moeite om al die mensen even te bedanken. Dat is een minimum aan respect in mijn ogen”, concludeert hij stellig.

De juiste kandidaten binnenhalen is één ding. Ze ook bijhouden is andere koek. Thierry probeert door middel van incentives zijn werknemers tevreden te houden en ze zo te binden aan zijn concessie. “De mekaniekers mogen bijvoorbeeld op zaterdag hier aan hun auto komen sleutelen. Het atelier mogen ze dus ook voor privédoeleinden gebruiken. Als er een nieuwe Porsche uitkomt, laat ik ook iedereen eens een weekend met die wagen rijden. Op die manier kunnen ze hem leren kennen, want erna moeten ze ermee werken.

Daarnaast voorzie ik ook cursussen die gegeven worden door specialisten en waarbij er examens volgen. Als ze slagen hangt daar ook een loonsverhoging en kleine bonus aan vast, dus ik probeer ze altijd iets voor hun neus te hangen om ze te blijven motiveren. Ik besteed zeer veel tijd aan bijscholing. Onze mekaniekers volgen minimum 2 online cursussen per maand, daarenboven zijn er door Porsche 8 à 10 bijscholingsdagen per jaar voorzien. Indien je alles gevolgd hebt, kan je examen afleggen: je begint met brons, na twee jaar kan je examen afleggen voor zilver en nog twee jaar later voor een gouden certificaat. Ik ben er fier op dat alle mekaniekers, zonder uitzondering, hun certificaat behaald hebben. Dit is van onschatbare waarde en het is niet voor niets dat we tot 3 maal toe de After Sales Service Award gewonnen hebben.

De klassieke eindejaarsbonussen ontbreken ook niet – deze zijn opnieuw objectiefgebonden. We hebben daarnaast het geluk dat we best een kleine concessie zijn. Daardoor kunnen we al onze werknemers persoonlijk benaderen, waardoor ze geen nummer zijn. Elke werknemer heeft nood aan waardering. Dat kost niks. Dat is gewoon ne danku en iedereen heeft dat nodig.”

Porsche Centre Paal - Thierry Brialmont

De glazen bol van Thierry

Thierry neemt ons tenslotte mee naar de toekomst en geeft zijn voorspellingen prijs: “Ik denk dat bedrijven zich gaan moeten blijven profileren en bewijzen ten opzichte van kandidaten. Tenminste als je er de echte goede wil uitpikken. Want kandidaten zijn er genoeg, zeker wat mijn bedrijf betreft. Maar als je de crème van de crème wilt aanwerven, dan ga je toch iets anders moeten voorleggen dan enkel het loon en het product. De hele spirit rond het werk gaat doorslaggevend zijn.

Én, daar geloof ik nog altijd sterk in, een mens blijft een mens. Het respect dat je voor uw medewerkers hebt en ze laten voelen dat ze gewaardeerd worden, blijft énorm belangrijk. Ik denk dat dat in veel bedrijven verloren aan het gaan is, dus ik zou zeker iedereen aanraden om te blijven focussen daarop.”

Blijf op de hoogte van CaptainWork

Ontvang het laatste nieuws over relevante jobs op jouw maat!

Ontvang het laatste nieuws via Whatsapp

Meld je aan en we sturen je via Whatsapp jobaanbiedingen op jouw maat!

Meld me aan