Rekruteren via social media: goedkoop en toch effectief
We vallen meteen met de deur in huis. Wist je dat je met 5 euro advertentiebudget via Facebook ongeveer 1.000 mensen kan bereiken? En dat je met 20 euro op Linkedin datzelfde aantal mensen kan bereiken? En voor bereik via Youtube betaal je ongeveer 15 euro om een publiek van 1.000 te bereiken. Peanuts toch?
Online marketing wordt wiskunde
Vanuit die wetmatigheid (gebaseerd op benchmarks van eerdere campagnes) kan je dus perfect de regel van 3 hanteren om te weten te komen hoeveel advertentiebudget je bijvoorbeeld nodig hebt om via Facebook 30.000 mensen te bereiken, want dan moet je de 5 euro / 1.000 mensen maal 30 doen en kom je uit op de ronde som van 150 euro.
Als je dan nog verder gaat rekenen en bijvoorbeeld 6 keer je boodschap wilt laten zien (we noemen dat een OTS 6 of een opportunity to see van 6X) aan een welgekozen doelgroep van 30.000 mensen, dan betaal je dus 900 euro om naar een gericht publiek 6 keer op hun social media radar te verschijnen. Als je dat doet met een opvallende campagne, gaat je advertentie dan ook zeker opgemerkt worden door je doelgroep.
Succesvolle campagnes hebben geen waste
Wat je via social media kan en veel minder via klassieke media is het bereik van je campagnes heel strak gaan aflijnen. Het effectief en efficiënt bereiken van je doelgroep heb je volledig zelf in de hand. En daar moet je dan ook echt tijd in investeren omdat je de succesratio van je campagne zo zelf in de hand houdt.
Via Facebook kan je oneindig veel paramaters instellen. Waarbij woonplaats, interesses en leeftijd echt nog maar het topje van de ijsberg is. Op Linkedin kan je adverteren volgens functie, opleidingsniveau, sector, diploma, skills en oneindig veel andere mogelijkheden.
Het belangrijkste bij hr marketing en digitale rekruteringscommunicatie is dan ook om waste (=mensen die je bereikt, die eigenlijk niet wilde bereiken) zo maximaal mogelijk te beperken. Met online marketing kan je daar zeer ver in gaan en dat moedigen we dan ook ontzettend hard aan.
Impact maak je op het kruispunt van boodschap en ontvanger
Met alleen maar bereik en een grote portefeuille, kom je er echter ook niet. Het belang van een aantrekkelijke advertentie, via de juiste distributiekanalen zijn natuurlijk net zo belangrijk. Een zware campagne op Pinterest als je iemand zoekt voor een bedrijf dat voornamelijk mannen zoekt, dan sla je de bal ook mis.
Een geslaagde campagne heb je wanneer je een opvallende en toepasselijke boodschap en beeld toont aan een doelgroep die geïnteresseerd geraakt in je verhaal. Wil je een website developer aanwerven? Spreek hem dan aan op een manier die specifiek voor die beroepscategorie is. Zo maak je het relevant en aantrekkelijk.