Overslaan en naar de inhoud gaan
OK BOOMER CaptainWork

Generatie Z voor jouw bedrijf: hoe trek je ze aan én houd je ze vast?

De generatie die opgroeide te midden van de digitale revolutie, die de wereld van sociale media domineert met een paar swipes en taps en die een diepgewortelde drang heeft om de wereld nu echt wel eens eventjes te veranderen. Jep, je raadt het al, we hebben het over generatie Z. En geloof ons, deze jonge talenten zijn niet alleen de toekomst van de arbeidsmarkt, maar ook het heden.

Waarom is generatie Z zo interessant voor jouw bedrijf? Laten we het zo zeggen, als je nood hebt aan frisse perspectieven en een ongeziene kennis van digitale technologie, dan zijn dit de mensen die je moet hebben. Ze leggen niet alleen verse ideeën op tafel, maar zullen ook voor een stevige portie innovatie en groei zorgen binnen je bedrijf. Het begrijpen en aantrekken van deze generatie is daarentegen niet altijd even simpel. Laten we daarom samen even overlopen waar je op moet letten.

 
Flexibiliteit is key

Als er één woord is dat de generatie van Snapchat en TikTok kenmerkt, is het wel flexibiliteit. Ze houden van vrijheid en willen werken op hun eigen voorwaarden. Flexibele werkuren, de mogelijkheid om op afstand te werken en een goede balans tussen werk en privéleven zijn game changers. Wil je dat generatie Z voor jouw bedrijf kiest? Denk dan na flexibele werkregelingen die passen bij hun levensstijl.

 

Zingeving boven alles

Vergeet het idee van een job puur voor het geld. Generatie Z hecht veel waarde aan zingeving en wil werken voor een bedrijf dat een positieve impact heeft op de wereld. Ze willen weten dat hun werk ertoe doet en bijdraagt aan iets groters dan henzelf. Laat zien hoe jouw bedrijf een verschil maakt. 

CaptainWork Gen Z
Technologie is hun tweede natuur

Vergeet pen en papier, generatie Z ademt technologie. Ze zijn opgegroeid met smartphones en sociale media, dus verwachten ze dat technologie een integraal onderdeel is van hun werkervaring. Zorg ervoor dat je bedrijf up-to-date is met de nieuwste/hedendaagse digitale tools en platforms. Dit zal hen de mogelijkheid bieden om hun tech skills verder te ontwikkelen en bij te leren. Diversiteit en inclusie zijn een must

Generatie Z is de meest diverse generatie ooit en ze verwachten dat hun werkplek dit weerspiegelt. Ze willen werken in een omgeving waar diversiteit wordt gevierd en inclusie de norm is. Zorg ervoor dat er binnen je bedrijf een cultuur van respect en gelijkheid heerst, waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht hun achtergrond.

 
Transparantie en open communicatie

Last but not least, generatie Z houdt van transparantie. Ze willen weten wat er speelt binnen het bedrijf, van de laatste kwartaalcijfers tot de bedrijfsstrategieën. Open communicatie en eerlijkheid worden sterk gewaardeerd. Zorg ervoor dat je een opendeurbeleid hebt en dat je regelmatig communiceert met je medewerkers!

Wat onthouden we? Om generatie Z aan te trekken en te behouden, moet je je vooral flexibel opstellen als bedrijf, een zekere zingeving bieden, het gebruik van technologie stimuleren, diversiteit bevorderen en transparant communiceren. Succes!

 

Heb je openstaande vacatures waarvoor generatie Z de geknipte kandidatenpool zou kunnen zijn? Geef ons een seintje en we kijken graag hoe we de juiste profielen voor jouw vacature(s) kunnen vinden!

Blijf op de hoogte van CaptainWork

Ontvang het laatste nieuws over relevante jobs op jouw maat!

Ontvang het laatste nieuws via Whatsapp

Meld je aan en we sturen je via Whatsapp jobaanbiedingen op jouw maat!

Meld me aan