Overslaan en naar de inhoud gaan
Latent werkzoekende

4 voordelen waarom latent werkzoekenden de beste versterkingen zijn!

Laten we beginnen met een metafoor: je kent het misschien wel dat je vorige maand nog maar pas een nieuw paar schoenen gekocht dat je echt nodig had. Maar dan gebeurt het... Je wandelt kuierend met je partner door de stad en daar staan ze: het nec plus ultra van het schoeisel. De door jou gekochte schoenen in een nog mooier design, in een nog mooiere kleur en als klap op de vuurpijl ook nog met een interessant prijskaartje. 

Je komt in de verleiding ze te kopen. Of je al dan niet daadwerkelijk die nieuwe schoenen koopt, zal op dat moment bepaald worden door je eigen gevoel, financiën, de feedback van je partner, al dan niet vriendelijke hulp van de verkoper/verkoopster …

Wat is een latent werkzoekende?

De latent werkzoekende is iemand die vandaag al werkt heeft, maar mits een aantrekkelijk aanbod dat zijn/haar pad kruist, wel openstaat voor een nieuwe uitdaging. In de vorige zin zijn zijn echter twee elementen cruciaal: op het pad kruisen en aantrekkelijk. 

Want latent werkzoekenden zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Ze zijn meestal best tevreden op hun huidige werkplek, maar als ze geconfronteerd worden met een mooi aanbod in een inspirerende omgeving en met een fijne jobinhoud, dan hebben ze oor naar de aanbieding. 

Latent werkzoekenden zijn voor een ondernemer vaak zelfs interessanter dan actief werkzoekenden. De groep die reeds aan het werk is, is groot, komt recht uit het werkveld én heeft heeft bewust gekozen voor jouw onderneming.

Waarom is het interessant om te mikken op latent werkzoekenden? 

De realiteit is dat we in een candidate driven market zitten. Ondernemingen kiezen niet meer wie ze aannemen.Kandidaten beslissen vandaag waar ze willen werken. Als werkgever zit je dan ook niet meer aan het stuur en heb je geen batterij aan kwalitatieve kandidaten waar je kan uit kiezen.

In de huidige jobmarkt is er nu eenmaal meer vraag, dan aanbod. Ook VDAB toonde aan dat het aantal vacatures de laatste jaren, op een COVID-19-dipje na, alleen maar toeneemt.

grafiek vacatures dab

De situatie voor werkgevers is dan ook best penibel. Er is geen onuitputtelijk vat 'mensen die willen werken' dat opeens kan opengetrokken worden. Dit maakt dat de markt van kwalitatieve kandidaten zeer gering is. En al zeker geen markt die openlijk 'op de markt' is, als je begrijpt wat we bedoelen? Goede krachten zijn vandaag grotendeels al aan de slag. Aan werkgevers dan ook om ze te verleiden om voor jou te kiezen. Wil je jouw vacatures sneller invullen met kwalitatieve kandidaten? Dan wordt het tijd dat je ook in andere vijvers gaat vissen.

Vier voordelen voor het aantrekken van latent werkzoekenden:

  1. Ze kiezen heel bewust voor je onderneming

Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht. 

Latent werkzoekenden schieten niet op alles wat beweegt, maar solliciteren heel bewust voor openstaande vacatures die hun echt interesseren. Het brandt niet en ze zullen enkel happen als ze zich voornamelijk inhoudelijk mogelijk kunnen verbeteren. Inhoudelijk kan zowel betekenen qua afstand woon-werk, de verantwoordelijkheden die ze krijgen, de omgeving waar ze terechtkomen, … .

  1. Nagenoeg geen kans op no show of last minute afhakers

Het gros van actief werkzoekenden zijn druk bezig met solliciteren en met het zoeken naar een nieuwe job. Ze proberen op korte termijn veel mogelijke bedrijven te bezoeken om dan nog te ontdekken, welke job het meest op hun leest gesneden is. 

Een latent werkzoekende weet zeer goed welk straatje hij is ingegaan wanneer hij/zij reageert op een specifieke sollicitatie. De kans dat hij/zij voor een sollicitatiegesprek niet komt opdagen is gering en evenmin dat er last minute wordt afgehaakt omdat er op een andere werkplek net die ene euro per uur of 100 euro per maand meer wordt geboden. 

  1. Een positieve drang om te groeien

Latent werkzoekenden zijn veelal geen jobhoppers, maar kiezen voor een vacature vanuit een intrinsieke motivatie. Die intrinsieke motivatie moet je als ondernemer omarmen want ze hebben bewust hun vorige werkplek verlaten om voor jou te kiezen. Ze zijn niet gekoppeld geweest door een interimkantoor die misschien ook met marges bezig zijn, maar zijn bewust in een verstandshuwelijk gestapt. Aan jou als ondernemer om die positieve drang op jouw werkvloer te kanaliseren.

  1. Je werkgeversmerk zal versterkt worden door latent werkzoekenden

Nieuwe aanwervingen die bewust voor je kozen is een veel sterker verhaal dan kandidaten die je voorgesteld hebt gekregen via interimkantoren. Ze hebben hun vorige werk-partner verlaten omdat ze de keuze voor werkgeluk hebben gemaakt. Als jij als ondernemer er dan in slaagt om die verwachting om te zetten in werkelijkheid, dan heb je goud in handen. Je kandidaten willen namelijk niet alleen bewust bij jou komen werken, ze komen ook nog eens vertellen aan iedereen die het wil horen hoeveel leuker het is om te werken bij deze onderneming dan bij hun vorige. 

Mooi en wel, maar hoe bereik ik nu die latent werkzoekenden? 

Wie de klok luidt, kan kerkgangers verwachten. 

Die zin zegt het misschien al allemaal, of toch al veel. Toon aan iedereen die mogelijk ontvankelijk is voor je verhaal wat je te bieden hebt. Doe dat realistisch, maar ook niet te bescheiden.

Wil je meteen contact met ons opnemen om je te ondersteunen bij het aantrekken van versterkingen, dan vul je best onderstaand formulier in! 

Blijf op de hoogte van CaptainWork

Ontvang het laatste nieuws over relevante jobs op jouw maat!

Ontvang het laatste nieuws via Whatsapp

Meld je aan en we sturen je via Whatsapp jobaanbiedingen op jouw maat!

Meld me aan