Glenn, storingstechnieker bij Techni Masters: “Ik ben met mijn gat in de boter gevallen”
Als storingstechnieker bij Techni Masters in Merksem, onderhoudt Glenn als externe kracht de machineparken op fabrieken van klanten. Hij wordt op opdracht uitgezonden, daar waar de klant zijn technische kennis nodig heeft. “De operatoren uit fabrieken bellen ons met de vraag om een probleem op te lossen of technische bijstand te verlenen en dan schiet ik als externe partij zo snel mogelijk te hulp. Dat gaat dan om langdurige opdrachten van meestal een jaar. Maar dat kan ook langer zijn.”
Hoe ziet een dag als storingstechnieker eruit, Glenn?
“Dat is elke dag anders. Als er geen dringende storingen zijn om meteen op te lossen, dan doen wij preventief onderhoud. Dat wil zeggen dat je de machine proactief onderhoudt, zodat er minder snel iets kapot zal gaan in de toekomst. Je weet nooit wat er die dag op de planning zal staan. Dat is het plezante aan de job: die variatie. Elke dag geeft nieuwe uitdagingen – storingen zullen er altijd zijn (lacht). Soms is het een mankement dat je al eens gezien hebt, soms zijn dat problemen die je voor de eerste keer tegenkomt. Zo leer ik nog steeds elke dag bij.”
Is er een bepaalde opleiding voor nodig om als storingstechnieker aan de slag te kunnen?
“Voor veel zaken kun je intern opleidingen volgen, maar veel dingen zijn ook gewoon te leren on the job. Niet elke fabriek heeft dezelfde machines of niet elk onderdeel is je bekend. Ikzelf heb elektriciteit gestudeerd en het mechanica-deel heb ik vooral op de werkvloer geleerd. Nu ben ik dus elektro-mekanieker. Techniek is een hele uitgebreide sector, je kan daar zoveel in leren als je wil. Momenteel ben ik me aan het verbeteren in het goed leren lassen. Ik ben iemand die altijd heel nauwkeurig wil werken, dus ik ben niet rap content (lacht). Maar ook voor de hoogwerker, verreiker, heftruck, rolbrug enzovoort, kan je hier opleidingen volgen.”
Oké, je leert dus veel door het te doen. Is er dan geen voorafgaande kennis nodig?
“Jawel, je hebt wat basiskennis nodig van mechanica of elektriciteit. Je kan achteraf nog heel veel bijleren, maar je moet er wel al iets van kennen. Als externe firma kan je moeilijk naar de klant toe als je er nog niks van kent natuurlijk. Bij jouw sollicitatiegesprek wordt er een test gedaan waarin je een aantal basisvragen krijgt. Aan de hand daarvan peilen ze je kennis en of je de juiste match bent om de goede naam van Techni Masters voort te zetten.”
Heb je vaak contact met collega’s?
“In de fabriek waar ik nu sta, ben ik de eerste van Techni Masters. Het zou kunnen dat er nog iemand bijkomt. Ik heb dus eerder rechtstreeks contact met interne collega’s op de site waar ik werk. Maar ik zie ook regelmatig collega’s van Techni Masters of de hele Multi Masters Group. Daarom hoef je ze niet direct te kennen. Als je iemand ziet rijden met onze reclame op zijn camionnette, dan doen we altijd teken naar mekaar. Als je op het containerpark bijvoorbeeld iemand tegenkomt van ons, dan doe je ook direct een klapke. Hulp nodig om iets uit te laden? Dan heb je meteen een slachtoffer (lacht).”
Laatste vraag: stel je voor dat je een storing niet opgelost krijgt, wie bel je dan op?
“Dan bellen ze mij op (lacht). Nee, als er echt problemen zijn, dan kan ik altijd naar hier bellen. Dan zal er intern verder gekeken worden naar een oplossing. Maar dat is tot nu toe nog niet voorgevallen. Moest de klant bijvoorbeeld vragen om onveilige dingen te doen, dan zal er ook direct actie ondernomen worden. Dan zal ik die job niet moeten uitvoeren totdat het weer veilig is. Dat marcheert zo niet (lacht). Techni Masters is een heel familiaal bedrijf, waarbij ze echt begaan zijn met hun medewerkers. Ik ben hier echt met mijn gat in de boter gevallen!”
Jaloers op die boter? Solliciteer dan hieronder!
In contact komen met Techni Masters
Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.