Vrachtwagenchauffeur Luk viert bijna zijn 20-jarig jubileum bij Progra
Tijd om slingers op te hangen en de ballonnen uit de kast te halen. Luk Cools is met zijn 19,5 jaar dienstverband haast een stuk van het meubilair geworden bij verwerkingsbedrijf Progra in Hulshout. Al duurde het wel een poosje voordat Luk doorhad dat vrachtwagentransport zijn roeping was: “Ik heb hiervoor nog van alles gedaan. Heel uitlopende functies. In het begin van je carrière is het altijd een beetje zoeken wat je precies wil, hè. Maar je kan wel stellen dat ik het nu gevonden heb!”
Vertel ons eens wat meer over jouw job als vrachtwagenchauffeur hier, Luk.
“Ik rij naar klanten, voor ons zijn dat leveranciers. Aan de hand van de planning weet je waar je moet zijn. Vooraleer je vertrekt, laad je de bakken in de vrachtwagen en maak je de nodige documenten op. Er is hierbij niet meteen sprake van vaste uren. Die variëren nogal naargelang de klanten en rondes, maar je weet steeds op vrijdag welke je routes de week erna zal rijden. Die zijn grotendeels wel hetzelfde, hoor. Ik werk trouwens enkel door de week, op zaterdag en zondag wordt er niet gereden.”
Wat met mensen die ook gemotiveerd zijn om als vrachtwagenchauffeur te beginnen, maar afgeschrikt worden door het opstartproces?
“In het begin rij je steeds enkele maanden met collega’s mee. Op deze manier krijg je ruim de tijd om alles te leren over de leveranciers en de routes. Stressvrij opstarten, dus!”
Heb je zelf na al die jaren een goede band opgebouwd met medechauffeurs?
“Er zijn collega’s die ik elke dag zie, sommigen zie ik 1 keer per week. Of om de 2 weken. Dat hangt af van wanneer je binnenkomt en elkaar kruist. We komen namelijk niet dagelijks naar hier, aangezien we de vrachtwagen mogen meenemen naar huis. Da’s plezant natuurlijk, zo kan je makkelijk je eigen spullen erin laten liggen. Ik moet wel echt zeggen, het zijn allemaal heel toffe collega’s. We komen sowieso minstens 1 à 2 keer per jaar allemaal samen wanneer we opleiding hebben.”
Kan je ons vertellen wat die opleidingen precies inhouden?
“Dat gaat over vakbekwaamheid, de zogenoemde code 95. Als vrachtwagenchauffeur ben je natuurlijk in het bezit van een rijbewijs C. Als je dit wil behouden, moet je om de 5 jaar bijscholen. Elk jaar dien je minstens 1 cursus gevolgd te hebben zoals, ‘veilig rijden’, ‘zuinig rijden’, ‘belading’, EHBO… Het is elk jaar anders. Eenmaal je 5 cursussen afgerond hebt, wordt je rijbewijs automatisch verlengd. Die cursussen worden trouwens door Progra betaald.”
Duidelijk! Luk, wat houdt jou na bijna 20 jaar nog steeds hier bij Progra?
“Er zijn wel meerdere redenen. Het is een toffe werkomgeving. Je krijgt een planning en vervolgens trek je je plan – heel wat vrijheid dus. Soms vertrek ik om 5u ’s morgens, soms pas om 7u. Als je later vertrekt, ben je ook later thuis natuurlijk. Maar dat heb je zelf in de hand. Je zorgt ervoor dat het werk van die dag gedaan is. Hoe je dat doet, vul je zelf in. Daarnaast krijgen we ook een hele goede verloning. Deze ligt hoger dan het gemiddelde loon in de branche, dat mag ook gezegd worden.”
Zeker en vast. Hoe zou je tenslotte Progra als werkgever omschrijven?
Tony, zaakvoerder, op de achtergrond: “Het beste wat je ooit overkomen is?” (Tony en Luk lachen)
“Zoals Tony zegt, er zijn nooit problemen geweest. Alles wordt correct betaald. Ja, ik vind het heel goed hier, anders was ik al lang thuisgebleven. Ik ben op pensioen normaal, maar toch ben ik hier nog aan het werk. Dat wil zeggen dat ik het graag doe!”
In contact komen met Progra
Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.