Overslaan en naar de inhoud gaan
HR marketing

HR marketing: kostenefficiënt en gericht adverteren

Sinds jaar en dag zijn het twee afdelingen in de meest bedrijven: de HR-afdeling en het marketing- & communicatieteam. Met zelfs een behoorlijke Chinese muur ertussen. Want wat hebben tevreden werknemers en het aantrekken daarvan nu te maken met externe communicatie?

Vandaag is het antwoord op die vraag: gigantisch veel. Het aantrekken van kwalitatieve mensen wordt steeds moeilijker en de strijd om 'merkvoorkeur' wordt met de dag moeilijker. Het zijn vaak de 'big brands' die met de pluimen gaan lopen omdat ze als innovatief worden gezien. En perceptie lijkt vaak waarheid te zijn.

Daarom dat "HR marketing" steeds belangrijker wordt. Je moet niet alleen je producten en services tonen aan de buitenwereld, maar je werkgeversmerk wordt alsmaar belangrijker. Enerzijds om voor een instroom te zorgen van mensen die voor je onderneming echt een verschil maken en anderzijds om je huidig human capital te bewaken. 

Heel gericht versus snelle naamsbekendheid

Met HR marketing bedoelen we voornamelijk online marketing, maar zeker ook offline marketing. Digitaal kan je nu eenmaal heel gericht de juiste mensen bereiken door slim te adverteren. Op Facebook kan je bijvoorbeeld heel eenvoudig je verhaal tonen aan mensen met pakweg een specifieke interesse in houtbewerking of boekhouden en op Linkedin kan je perfect je vacature tonen aan mensen die werken bij je 5 grote concurrenten. En dat allemaal nog eens volgens een strak omlijnde geografische straal.

Bovendien doe je dat aan zeer interessante tarieven. Offline adverteren ga je heel snel richting de 10.000 euro, terwijl je met online advertenties met een fractie van dat bedrag al heel impactvolle campagnes kan doen. 

Die mogelijkheden om zo gericht te adverteren nemen echter niet weg dat offline ook impactvol kan zijn. Een straffe campagne via klassieke media is daarom zeker niet minderwaardig. Het snel je sneller meer naamsbekendheid opleveren, maar dus weliswaar tegen een behoorlijke kost. 

Campagnes versus employer branding

De keuze die je moet maken voor je HR marketing is wel hoe je het precies gaat aanpakken. Mik je op snelle sollicitaties voor een vacature: kijk dan zeker naar online marketing. Een landingsgpagina, een advertentie die opvalt bij je doelgroep en een distributiekanaal (SEA, Facebook, Linkedin, Instagram, ...) om je boodschap tot bij de ontvanger te krijgen. 

De suggestie die wij zouden doen: doe het structureel. Toon je activiteiten, al dan niet specifiek vanuit werkgeversperspectief, naar de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je verhalen. En die doelgroep is niet 'iedereen in België en Nederland', maar kies echt weloverwogen een afgelijnde doelgroep. Zo hou je het betaalbaar, maar ook effectief. Zo bouw je bij de juiste mensen een echt sterk employer brand uit. 

Blijf op de hoogte van CaptainWork

Ontvang het laatste nieuws over relevante jobs op jouw maat!

Ontvang het laatste nieuws via Whatsapp

Meld je aan en we sturen je via Whatsapp jobaanbiedingen op jouw maat!

Meld me aan