Wout koos voor ChargePro door de persoonlijke aanpak en groeiende business
Gelegen in Arendonk vinden we ChargePro, specialist in laadpalen. Op kantoor stuiten we op Wout. Hij werkt er recent als projectingenieur, maar gaat regelmatig mee als technieker de baan op. En laat dat net zijn waar ze bij ChargePro naar op zoek zijn: techniekers die hun plan kunnen trekken, maar eveneens communicatief sterk staan. “Ervaring is altijd gewenst, maar er is zeker ruimte voor opleiding”, verduidelijkt hij.
Wout, wat houdt het precies in om technieker voor ChargePro te zijn?
“We zijn op zoek naar mensen die de gehele installatie bij mensen thuis, dus voor particulieren, verzorgen qua laadpalen. Dat wil zeggen dat ze de bestaande elektrische kast bij de mensen thuis voorzien van een nieuwe veiligheid voor het laadpuntje. Daarbij hoort het kabeltraject, waarbij de kabel geïnstalleerd wordt volgens de afspraken die gemaakt zijn bij de klant. En dan natuurlijk ook netjes het laadpunt monteren op een daarvoor voorziene montagepaal of tegen de muur. Hetzelfde verhaal bij industriële installaties - dat is tweedelig. Langs de ene kant verzorgen we particulieren, maar eveneens industriële spelers. Daarbij komt ook de plaatsing van industriële kasten kijken. Wij bouwen zelf geen industriële kasten op, die worden extern gemaakt. Het draait echt rond het installeren en het in dienst stellen van de elektrische installatie en de laadpalen zelf.”
Wat vind je zelf zo leuk aan die job?
“Als technieker is het altijd fijn wanneer je achteraf terug op kantoor aankomt en de terugkoppeling van de klanten al aangekomen is. Bijvoorbeeld bij een groot bedrijf of zwaardere werken worden dingen door de meeste bedrijven vaak rommelig achtergelaten. Als er buitenwerkzaamheden nodig zijn, wordt het gras open gegraven. Natuurlijk heeft de grote baas van dat bedrijf dat niet zo graag. Die wil ook dat het er allemaal mooi en netjes uitziet. Een tijdje geleden hadden we een installatie waarbij we extra aandacht hadden besteed aan de verzorging. Zo voorzagen we plastiek wanneer er in zand gegraven werd – zodat er zeker geen bruine plekken op de parking achterbleven. Het gras werd erna mooi terug aangedampt en ingezaaid. En nog voor de techniekers ’s avonds terug op kantoor waren, was er al een bedankmail gekomen vanuit het bedrijf: ‘Amai, het is ferm om te zien dat het ook anders kan aangepakt worden dan sommige andere firma’s doen’. Dat is fijn om te horen als je weet dat je als technieker daar ook moeite in gestopt hebt.”
Dat is fijn! Zijn er langs de andere kant nog jobgerelateerde uitdagingen waar je aan denkt?
“De grootste uitdaging momenteel is een heel gekend probleem. Dat betreft de leverbaarheid van wagens, computeronderdelen, laadpalen etc… Door COVID-19 zitten veel leveranciers met leverproblemen. Je zit dus met heel onregelmatige levertermijnen, waar de planning en technieker natuurlijk flexibel op aangepast moeten zijn. We streven ernaar om altijd de beste oplossing te bieden aan onze klanten en tot nu toe is dat allemaal heel goed verlopen! We rekenen op de flexibiliteit van onze techniekers op de baan, die dat mee verzorgen. Dat vormt wel een uitdaging, maar tot nu toe is het goed verlopen.”
Hoe verloopt zo’n week van een technieker precies?
“De week start standaard op maandag en eindigt op vrijdag. ‘s Morgens komen ze aan op kantoor. Ze hebben allemaal hun eigen tablet bij, die ze meenemen op de baan. Daar staan de werkopdrachten voor die dag op. Dat zijn begeleidende documenten, aangezien daar alle informatie instaat die ze nodig hebben om de installatie uit te voeren. Er wordt per technieker elke dag een pallet voorzien waar alle materialen opstaan. Dan laden ze de camionette in en gaan ze de baan op om de route te volgen die voor hen uitgestippeld wordt aan de hand van de opdrachten die nodig zijn.”
Wie zou de ideale man of vrouw zijn voor deze job?
“Ervaring is altijd gewenst, maar er is ook ruimte voor opleiding. Dat is altijd wel nodig, aangezien het een business is met nog niet zoveel ervaring. Je kan moeilijk al 10 jaar ervaring hebben met laadpalen of elektrische wagens, dat kan niet. Daarnaast sowieso iemand die zelfstandig is in zijn werk, maar ook openstaat om nieuwe dingen te leren – een nieuwe tak binnen elektriciteit. Dus een beetje opleiding zal altijd wel nodig zijn en dat wordt zeker ook ruimschoots voorzien hier. We geven mensen de tijd om te leren. Sommige soorten laadpalen waarmee we werken, zijn nog maar net nieuw op de markt - dus het zou heel verwonderlijk zijn moesten ze daar al ervaring in hebben.
Een tip: laat het je niet afschrikken! Er worden opleidingen genoeg voorzien, dus als je geen kennis hebt, is dat niet erg. We zoeken gewoon mensen die durven verantwoordelijkheid te nemen, de baan op gaan en zo het uithangbord van ChargePro te zijn!”
In contact komen met ChargePro
Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.