Toon: voor mij was de optimale werksfeer een verademing toen ik bij Bovema International kwam werken
Toon is service manager bij Bovema in Olen. Hij heeft al ervaring opgedaan bij andere HVAC gerelateerde bedrijven voor hij bij Bovema kwam werken. Hij is hier gestart als monteur en is doorgegroeid tot de functie die hij nu heeft.
Hoe ben je terechtgekomen in deze sector?
Toon: Het HVAC-gegeven heeft mij altijd geïnteresseerd en dat werd gestimuleerd door mijn vader die zei dat deze sector in de lift zat. Ik heb toen een opleiding koeltechniek gevolgd. Verwarming en koeling van een gebouw heeft te maken met zo energie-neutraal mogelijk te leven en werken en dat interesseert mij. Ik vind het boeiend om zo weinig mogelijk energie te gebruiken om een gebouw te verwarmen of verkoelen.
Wat was er aantrekkelijk aan het bedrijf Bovema?
Toon: Ik was op café iemand tegengekomen die bij Bovema werkte. Hij vertelde mij over de werking en de doelen van het bedrijf. De sfeer op mijn toenmalig werk was niet optimaal, ik kon me niet helemaal vinden in de visie van de bedrijfsleider en toen heb ik niet lang getwijfeld om hier te solliciteren. Bovema is geen groot bedrijf, waardoor de sfeer onderling hier heel aangenaam is en we een persoonlijke aanpak kunnen garanderen. Voor mij was dat een verademing toen ik hier kwam werken.
Hoe is de verstandhouding tussen de collega’s en de zaakvoerder?
Toon: De deur van Renaat, onze baas, staat letterlijk en figuurlijk voor ons open, dat zie je hier op kantoor. Hij is heel bereikbaar en hij neemt altijd tijd voor je. Hij heeft heel veel kennis van de installaties en staat ons dus ook bij als dat nodig is. Hij is niet alleen bedrijfsleider maar hij heeft een goede technische kennis. Wij voelen ons geapprecieerd door hem. Dat probeer ik ook te doen bij de techniekers. Attent zijn werkt motiverend. In drukke periodes is dat niet altijd makkelijk maar dat staat wel op de eerste plaats. Niet alleen iets zeggen als het fout gaat, maar zeker ook een pluimpje geven als het goed gaat.
Hoe zou je iemand overtuigen om hier te komen werken als technieker?
Toon: Dan kan ik putten uit mijn eigen ervaring, want ik ben hier begonnen als technieker. Onze werkmannen krijgen elk een volledig uitgeruste camionette met het beste materiaal. Als er iets defect is wordt dat meteen gerepareerd of vervangen. Ze krijgen hier uiteraard ook een goede vergoeding, dat is niet onbelangrijk. En alles is hier goed geregeld. De dagplanning wordt voor hen gemaakt dus daar moeten ze zich geen zorgen om maken. Bovendien werken wij met de beste leveranciers die zeer goede service geven. Die zijn ook steeds telefonisch bereikbaar als er storingen of problemen zijn. Sommige mannen voelen zich niet aangesproken om te solliciteren omdat ze het nog nooit hebben gedaan, maar ze worden hier goed begeleid. Ik ben zelf het aanspreekpunt voor de techniekers om hen uit de nood te helpen als er iets misloopt.
Hebben de techniekers veel contact onderling?
Toon: De techniekers zijn meestal alleen op pad, maar zij bellen onderling veel naar mekaar, gewoon om eens te babbelen of een probleem te bespreken. Dan heb je toch het gevoel dat je deel bent van een team terwijl je toch alleen op pad bent. De techniekers gaan meestal alleen naar een opdracht omdat zij meestal depannage moeten doen. Voor onderhoud gaan ze wel soms met 2. Het werk is hier geen elke dag hetzelfde. Dat maakt het ook boeiend om te werken. Voor een herstelling kunnen de uren wel eens uitlopen, maar voor onderhoud bijvoorbeeld heb je een regelmatige dag. Als het werk van een herstelling eens uitloopt, dan heb je wel deugd van je werk als je het hebt kunnen oplossen. De mannen zien mekaar niet elke week maar ze komen mekaar wel eens tegen bij het inladen en ze hebben maandelijks een toolboxmeeting.
Hoe worden nieuwe collega’s hier begeleid?
Toon: Nieuwe techniekers lopen eerst mee met een collega en zo worden zij intern opgeleid. Na een tijdje krijgen ze hun eigen goed uitgeruste camionette en mogen ze alleen op pad. Natuurlijk blijven zij gesteund door onze telefonische hulplijnen en door de collega’s. Wij helpen mekaar hier allemaal voor hetzelfde doel: Bovema als topbedrijf naar buiten laten komen.
In contact komen met Bovema International
Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.