Overslaan en naar de inhoud gaan
Lievens Velo's WN 2

Dankzij Glenn verloopt de fietsenverkoop van Lievens Velo’s extra gesmeerd

Zelf is hij actief binnen competitie-mountainbike, LO-leerkracht van opleiding én heeft hij zijn auto ingeruild voor een pijlsnelle speed pedelec. Iets met een appel en een boom, want fietsverkoper Glenn is ondertussen al drie jaar actief bij Lievens Velo’s in Geel. “Het is vooral belangrijk om spontaan en vlot te zijn, maar ook eerlijk over wat je al kent en wat niet. Al hoef je niet per se diepgaande kennis over fietsen te hebben. Je krijgt hier de tijd om alles aan te leren en erin te rollen”, tipt hij.

Waarom een job als fietsenverkoper, Glenn?

“Je bent de hele dag met mensen bezig. Als je graag babbelt en mensen verder helpt, is dit wel je plaats. Het is écht verkopen ook, niet gewoon winkeltje spelen. Je mag hier nog de tijd nemen om het goed te doen en dat scheelt heel veel. Er staat niemand naast je met een chronometer. Er is ook geen target dat je moet halen op het einde van de dag. Het komt niet op aantallen aan. Al zou ik daar eigenlijk geen schrik voor hebben, want de fietsen hier in onze nieuwe winkel verkopen haast vanzelf.” 

Zijn er nog dergelijke troeven die ervoor gezorgd hebben dat je voor Lievens Velo’s gekozen hebt?

“Lievens Velo’s is een gekend begrip in de buurt hier. Het is niet zoals grote ketens, waar je meer een nummer bent. Hier werk je nog samen met iedereen. Dat zorgt voor dat familiale gevoel, wat natuurlijk veel aangenamer is dan dat je gewoon onderdeel bent van een groter bedrijf. Wij eten ‘s middags bijvoorbeeld allemaal samen. De winkel is dan ook gewoon even dicht, zodat iedereen erbij kan zijn. 

Vicky en Jeroen zijn ook gewoon hét aanspreekpunt. Er zit niemand meer tussen. Als er iets is, zit je direct bij de juiste persoon. Verder zijn het heel aangename werkuren, hé. Die zaterdag hoort erbij, maar dat zijn maar zes uurtjes. Dus dat is ook niet lang. Ik werk door de week van half 10 tot 6. Op zaterdag van half 11 tot 5, maar dat zal ergens ook wel bespreekbaar zijn, aangezien de winkel om 8 uur opengaat.”

Had jij al een achtergrond in de branche voordat je startte bij Lievens Velo’s?

“Ik kende bijvoorbeeld wel de verschillen tussen mountainbikes en koersfietsen, maar van onderdelen en dergelijke wist ik weinig. Al was dat geen probleem, want iedereen helpt je hier en denkt met je mee. Zo rol je er stilletjes in, want in het begin deed ik uitsluitend verkoop. Daarna begon ik stapsgewijs met offertes maken, mails versturen, telefoons beantwoorden … Ik kreeg meer en meer verantwoordelijkheid en dat maakt de job nog uitdagender. Ik ben hier kunnen groeien. Het wordt pas plezant als je kennis van het product opdoet. Het is fijn om te weten dat wat ik vertel, ook 100 % klopt. Vanaf het moment dat je er meer voeling mee krijgt en het allemaal goed begint te gaan, weet je dat je mensen ook effectief kunt verder helpen. Dat maakt dat het plezant blijft, hé. Ik zie mezelf niks anders doen. Verre van.”

Lievens Velo's WN

Klinkt alvast alsof je je niet verveelt!

“Er komt écht heel veel volk. Dit is echt een winkel met naam. Klanten komen van omstreken. Je staat hier nooit stil, zeker niet in de zomer. Er zijn ook wel rustigere periodes, bij slechter of kouder weer, maar door de leasings ben je het hele jaar door bezig. Elke dag komen klanten voor een fiets. Als je dat hier allemaal ziet staan … De winkel straalt heel wat uit! Dat is aangenaam werken. We hebben ook hele mooie merken om te verkopen, dat doet ook veel! Denk maar aan elektrische speed pedelecs van Stromer, lokale merken zoals Norta en high-end merken zoals Koga, Giant, Ridley … Meer dan genoeg om iedereen verder te kunnen helpen.”

Dat de tijd hier voorbij vliegt, is duidelijk. Kan je je één moment herinneren wat er voor jou uitsprong in je carrière bij Lievens Velo's tot nu toe? 

“Toen we Stromer binnengehaald hebben. Dat gaat niet van: ‘Oké, we willen dat verkopen, dus ze zullen die wel even brengen’. Dat was een heel proces. Bijna een sollicitatie om die te mógen verkopen. Ik ben daar toen mee in betrokken. Eens we de toestemming hadden, vormde dat wel een serieuze voldoening. Een mooi moment, vond ik. 

Daarnaast merkte ik dat de verhuis bij de andere jongens fel leefde. Voor mij iets minder, aangezien zij in de oude vestiging veel langer gewerkt hadden dan ik. Je merkte wel dat er een tijdperk afgesloten werd, waarna we allemaal samen tien dagen hard gewerkt hebben om de nieuwe vestiging hier te openen. Het was zeker plezant om met iedereen zo intens samen te werken en dat hier te zien groeien. Het is sowieso niet enkel maar werk, hé. Dat merk je aan de jongens hier ook. Als ik bijvoorbeeld een wedstrijd ga rijden, dan zijn ze er ook altijd bij om te komen kijken. Met Jeroen ga ik bijvoorbeeld vaak fietsen en lopen.”

Tot slot, Glenn, als je hier één fiets mocht uitkiezen - dewelke zou dat dan zijn?

“Dan ga ik nog altijd voor de Stromer st3. Dat is echt dé fiets. Ik heb hem zelf ook om woon-werk mee te fietsen. Mijn auto heb ik verkocht. Die fiets is bijna sneller dan een auto. In tijd dan (lacht). Als jij naar hier vertrekt met de auto en ik met de fiets, dan zal het niet veel schelen. Het is een elektrische speed pedelec, dus het gemiddelde wat je hier met de auto rijdt, is bijna zo hoog als met die fiets. Hij varieert tussen de € 6.000 à € 13.000. Je zal ervan verschieten, maar elke dag komt een klant voor dat soort fiets naar hier. Heel leuk om mee te werken, natuurlijk!”

In contact komen met Lievens Velo's

Schrijf je in via dit formulier en je wordt gecontacteerd! Geen spam. CaptainWork belooft het je.

Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: pdf, doc, docx.

Blijf op de hoogte van CaptainWork

Ontvang het laatste nieuws over relevante jobs op jouw maat!

Ontvang het laatste nieuws via Whatsapp

Meld je aan en we sturen je via Whatsapp jobaanbiedingen op jouw maat!

Meld me aan